بَاب
مَنْ
فَاتَتْهُ
مَتَى
يَقْضِيهَا
6. Sabah Namazının
Sünnetini Geçiren Kimse Onu Ne Zaman Kaza Eder?
حَدَّثَنَا
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
شَيْبَةَ
حَدَّثَنَا
ابْنُ
نُمَيْرٍ عَنْ
سَعْدِ بْنِ
سَعِيدٍ
حَدَّثَنِي
مُحَمَّدُ
بْنُ
إِبْرَاهِيمَ
عَنْ قَيْسِ
بْنِ عَمْرٍو
قَالَ رَأَى
رَسُولُ
اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
رَجُلًا يُصَلِّي
بَعْدَ
صَلَاةِ
الصُّبْحِ
رَكْعَتَيْنِ
فَقَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
صَلَاةُ
الصُّبْحِ
رَكْعَتَانِ
فَقَالَ
الرَّجُلُ
إِنِّي لَمْ
أَكُنْ صَلَّيْتُ
الرَّكْعَتَيْنِ
اللَّتَيْنِ
قَبْلَهُمَا
فَصَلَّيْتُهُمَا
الْآنَ
فَسَكَتَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
Kays b. Amr'den;
demiştir ki: Resûlullah (s.a.v.) sabah namazından sonra iki rekat (daha namaz)
kılmakta olan bir adam gördü. Bunun üzerine Resûlullah (s.a.v.), "Sabah
namazı iki rekattır" buyurdu. Adam: Ben iki rekat (farz)'dan önceki iki
rekat (sünnet)i kılmamıştım, şimdi onları kılıyorum, diye cevab verdi. Bunun
üzerine Resûlullah (s.a.v.) seslenmedi.
İzah:
Tirmizî, mevâkît; İbn
Mâce, ikâme; Ahmed b. Hanbel, V, 448.
Sabah namazı iki
rekattır" beyânı "Sabah namazı iki rekat” değil midir?"
anlamında bir istifham-i inkârîdir. Resûl-i Ekrem (s.a.v.) bu soruyla, bahis
konusu kimsenin sabah nainazının farzından sonra kıldığı bu iki rekattık namaza
gerek olmadığını anlatmak istemiştir. İbn Mâce'nin rivayetinde bu cümle
"sen sabah namazım iki kere mi kılıyorsun, yoksa?" şeklinde
geçmektedir ki, maksadı daha açık bir şekilde ortaya koymaktadır. Ancak Resûl-i
Ekrem (s.a.v.)'in aldığı cevab karşısında muhatabını sükûtla karşılamış olması
zahiren tasvib ve takrir anlamına gelirse de ulemâ bu mesele üzerinde üç ayrı
görüş ileri sürmüşlerdir:
1. Sabah namazının
sünnetini kılmayan bir kimseyi onu sabah namazının farzından sonra güneş
doğmadan önce veya güneş doğduktan sonra kaza etmesi müstehabtır. Hattâbî'nin
beyânına göre İbn Ömer, Atâ\ Tâvûs, ve İbn Cüreyc, İmam Şafiî, İmam Ahmed ve
İshak (r.anhüm) gibi âlimler bu sünnetin hemen farzından sonra, güneş doğmadan
da güneş doğduktan sonra da kaza edilebileceğini söylemişlerdir. Delilleri ise,
TirmizTnin Ebû Hu-reyre'den rivayet ettiği şu hadis-i şeriftir: "Kim sabah
namazının iki rekatlık sünnetini kılamazsa, güneş doğduktan sonra
kılsın."[Tirmizî, salât] Bu alimler, sabah namazından sonra güneş
doğmadıkça namaz kılmayı yasaklayan Tirmizî hadisinin[Tirmizî, salât] ise,
sabah namazının sünnetiyle ilgili olmadığını diğer nafile namazlara ait
olduğunu iddia etmişlerdir.
2. Güneş bir veya iki
mızrak çıktıktan sonra kaza etmek müstehabtır. Kasım b. Muhammed. el-Evzaî,
Mâlik ve Ebû Hanife'nin ashabından Muhammed b. el-Hasen eş-Şeybânî de bu
görüştedir. Delilleri de yukarıda numarasını verdiğimiz Tirmizî hadisidir. Çünkü
sözü geçen hadis-i şerifte ve benzerlerinde sabah namazından sonra güneş
doğmadıkça namaz kılmak nehyedildiğinden güneş yükselmeden önce sünneti kaza
etmek mekruhtur.
3. Sabah namazının
sünneti yalnız başına kaza edilemez. Ancak sabah namazının farzıyla birlikte
kılınamamışsa, ancak o zaman yine farzla beraber ve güneş bir mızrak boyu [Beş
derecedir. Bizim memleketimizde kırk ile elli dakika arasıdadır, (bk. Ö.N.
Bilmen, Büyük İslâm İlmihali. 213).] yükseldikten sonra zevale kadar kaza
edilebilir. Esas sünnetlerde asıl olan kaza edilmemektir. Fakat Resül-i Ekrem
(s.a.v.) Hayber savaşından dönüşünde sabah namazının sünnetini farzıyla beraber
kaza ettiği için (bk. 435 numaralı hadis) sabah namazının sünnetinin bu konuda
ayrı bir yeri vardır. Ebû Yûsuf ve Ebû Hanife (r.a.) Hazretleri de bu
görüştedirler. Delilleri de Buhârî tarafından rivayet edilen şu hadis-i
şeriftir: "Sabah namazından sonra güneş doğuncaya kadar namaz
yoktur."[Buhârî, mevâkîtus-salat] Bu nehy bütün nâfijelere şâmildir. Bunun
için sabah namazının sünneti de bu nehyin şümulüne girmektedir. Mevzumuzu
teşkil eden hadis-i şerif, senedinde Sa'd b. Said olduğu için tenkid
edilmiştir. Ayrıca Tirmizî'nin de ifâde ettiği gibi Muhammed b. İbrahim,
Kays'den hadis dinlememiştir. Bu bakımdan hadis munkatı'dır. Ancak bu hadis
başka tariklerden de rivayet edildiğinden bütün bu rivayetler birbirini
takviye etmekte ve hadis bu sayede zayıflıktan kurtulmaktadır.
TİRMİZİ RİVAYETİNİ OKUMANDA FAYDA VAR BURAYA TIKLAYIN